woensdag 28 september 2016

Toi, toi


Hallo allemaal,

het is altijd leuk om verschillende technieken en materialen met elkaar te combineren; soms geeft dat zelfs verrassende effecten. Dit keer heb ik een oude techniek, die een beetje in een vergeethoekje is geraakt, met mijn passie voor Pan Pastels gecombineerd. Als kind zijnde vouwde ik al graag met vouwblaadjes en toen ik ouder werd ontdekte ik het origami vouwen en nog veel later het theezakjes en kaleidoscoop vouwen. Onlangs kwam ik met het opruimen een hele krat theezakjes tegen en dat bracht mij op het idee om de volgende kaart te maken.



Voor het maken van de ster heb ik 15 kleine vierkantjes van 3 cm x 3 cm uitgestanst. Deze blaadjes heb ik één voor één als volgt gevouwen.



 Na het vouwen de ster in elkaar gelijmd. Voor de achtergrond de contouren van de ster nagetrokken en de buitenrand van deze tekening 1 mm groter getekend.
De gelijmde ster goed plat gedrukt en onder een stapel boeken gelegd, zodat deze later goed kan worden bestempeld. Ondertussen de ster voor de achtergrond langs de buitenranden donkerblauw gemaakt.

Daarna de gelijmde ster gepakt en daarop met VersaMark een motief gestempeld en met een mooie blauwe Pan Pastel kleur en een soft tool bewerkt. Deze twee delen gefixeerd. Het eerste deel van de kaart is gereed.





Voor de ondergrond van de ster 3 vierkanten gestanst. Met het bewerken van deze vierkanten met het onderste, dus grootste vierkant begonnen. Bij dit vierkant is alleen een dunne rand zichtbaar, daarom ook alleen de buitenzijden met oranje Pan Pastels bewerkt. Het tweede en middelste vierkant op de zelfde manier met een donkerblauwe Pan Pastels gekleurd.
Het bovenste vierkant waarop de ster wordt geplakt ook met VersaMark en een achtergrond stempeld bewerkt. Daarna het gehele vierkant met een mooie frisse gele kleur bewerkt. Ook deze 3 delen gefixeerd. Het tweede deel van de kaart is ook gereed.


Voor het derde deel van de kaart als basis een groot vierkant van 13,5 cm x 13,5 cm gestanst. Op dit deel ook een achtergrondstempel met VersaMark afgedrukt en met een soft tool blauw gekleurd. Dit deel is helemaal blauw gemaakt omdat er een diagonale streep zichtbaar moet blijft.

Als tweede een vierkant van 12,5 cm x 12,5 cm gestanst en deze diagonaal door midden gesneden en beide delen met VersaMark en verschillende motieven bestempeld en met verschillende kleuren blauw bewerkt. Deze delen gefixeerd. Het derde en laatste deel van de kaart is gereed.



Alle delen van kaart zijn nu gereed. Voor de basiskaart een stuk oranje cardstock van 14,5 cm x 29 cm gesneden. Na het dubbelvouwen de volgende delen van de kaart klaar gelegd om de kaart in elkaar te zetten.



Na alle delen op de basiskaart te hebben geplakt, de kaart versiert met strass steentjes en twee kleine vierkantjes met de tekst “Toi” en “toi, toi”.



De gebruikte kleuren zijn:
250.5 Diarylide Yellow
250.8 Diarylide Yellow Tint
280.5 Orange
560.1 Phthalo Blue Extra Dark
560.3 Phthalo Blue Shade
560.5 Phthalo Blue
560.8 Phthalo Blue Tint

Zoals jullie zien is het combineren van allerlei technieken altijd mogelijk en ook heel leuk. Nu ik deze ster weer heb gevouwen, krijg ik weer heel veel zin om hiermee weer eens aan de slag te gaan.

Hoop dat jullie ook weer ideetjes hebben opgedaan en wens jullie weer vele creatieve uurtjes, tot de volgende keer!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten